Auto Feed Blog

Tarikh

Friday, November 16, 2012 Fendi Rocka 4 Comments

Hari tu ada seeorang rakan sepejabat datang kepada aku, dengan suara santun dia memuji kekacakan aku yang misteri,aku separuh sengih, benda begini memang aku dah arif..memang dia nak tukar hari cuti dengan aku, aku ronyok-ronyok pujian tu kemudian masuukan semula ke mulutnya. Rakan sepejabat tu lantas menyatakan objektif sebenarnya, berserta tarikh terperinci penukaran hari cuti yang hendak dimohonnya, rasanya dia nak tukar sebab pakciknya nak kahwin, pakcik ke sepupu aku pun dah tak berapa nak hafaz.

Mendengar saja tarik cuti tersebut, terus aku lipat-lipat kembali kata-kata yang memanculkan tarikh tu dan memasukkan semula ke mulutnya. Aku sebenarnya seorang yang sangat mudah bertolak-ansur dan tidak berkepentingan sangat dalam memilih/tukar hari cuti ni, tetapi tarikh yang dia sebutkan tadi adalah satu tarikh yang keramat, yang begitu penting bagi aku, di mana ianya sama sekali tidak boleh ditukar atau diganti-ganti dengan mana-mana tarikh lain. Lalu aku katakan maaf pada rakan sepejabat kerana terpaksa mengecewakan.


Tarikh yang aku maksudkan itu adalah tarikh di mana aku perlu menghadiri majlis hari perkahwinan seorang perempuan yang begitu aku kasihi. Ini bukan soal aku kena juga datang majlis orang yang aku kasihi tu sebab nak jaga hati, ini lebih daripada itu. Orang yang aku kasihi ni walaupun tidak bertahun-tahun atau berabad aku kenali, tapi rasa kasih itu beranak-pinak bagai tiada masa hadapan lagi. Nama pun dah kasih, jadi jatuhlah hukum wajib untuk aku datang dan hadiri majlis tersebut, sampaikan kalau dirujuk pada mana-mana ustaz pun kalau aku tak datang, majlis tak jalan.


Mengenangkan hari majlis tu pun, aku rasa seronok, manakan tidak..melihat orang yang kita kasihi bertemu jodoh,alangkah untung dapat menumpang gembiranya. Orang yang aku kasihi itu adalah seorang wanita, seperti wanita lainnya juga, wanita ini punya kecantikkannya yang tersendiri, kecerdikannya yang tersendiri, kelembutan yang tersendiri..keistemewaanya yang tersendiri. Dan seperti kisah klise setiap wanita, dia juga punya emosi seorang wanita, yakni kalau aku tak hadir ke majlis dia nanti, habislah aku dimarahinya. 


Marahnya kadang seperti marah-marah semut, kadang marahnya seterik mentari tengahari, itu bergantunglah pada metafora yang terlintas…kalau kucing yang melintas..maka marah-marah kucinglah jadinya.kalau ayam yang melintas…maka marah-marah ayam lah jadinya, begitulah seterusnya. Nasib baiklah dinosaur dah pupus dan dengar kata dah jadi petroleum sekarang.


Walau apapun, dia punya perkara pokok adalah aku adalah orang penting dalam majlis tersebut. Nak dipendekkan cerita, mengenangkan dia akan jadi milik orang tak lama lagi,orang yang dia kasihi..sebenarnya timbul juga rasa sendu di hati,rasa hempedu pun ada, yelah...lepas dia dah berpunya mungkin dah jarang boleh meluang masa, tapi..tapi..tapi mengenangkan pula orang yang dikasihinya tu sebenarnya adalah aku, yang rasa sendu tadi, yang rasa hempedu tadi terus aku kunyah-kunyah dan aku ludahkan ke tepi. Moga rasa manis pula yang mendatang. 





Since you cannot do good to all, you are to pay special attention to those who, by the accidents of time, or place, or circumstances, are brought into closer connection with you. -Augustine of Hippo 

You Might Also Like

4 comments:

wah fndrocka~~
lama nya ku rasa tidak berbicara sama kamu~

nama blog dh tuka pon yee..

wuwu.

:)

cinta said...

Salam.
Lps setahun x berblogging, akhirnya jumpa jugak blog incek fndrocka.
Takziah untuk blog yang telah digodam. Terkejut.

fndrocka said...

hehe.terima kasih atas takziah itu.moga rohnya aman damai

ahkak gojes said...

hahahha...kenapa KG gelak baca entri ini? teringin jumpa FR secara face to face...mesti lucu orangnya

Supermodel

Google+ Followers

Pautan

Nota Kaki

Nota Kaki