Batal

Masa tu waktu subuh sudah berdiri di hujung tanduk, aku baru selesai mandi. Aku selak daun pintu, nampak isteri aku yang tersayang sedang baring berlunjur kaki. Aku ni jenis tak boleh tengok benda-benda comel hidup tenang, contohnya aku suka kacau bayi tidur atau usik benda-benda comel seperti buku-buku yang tersusun, dan kaki yang berlunjur tu pun nampak elok je kat situ..maka tak boleh dibiarkan begitu saja, aku pun geletek tapak kaki tu sambil bersedia nak solat.

Tahu-tahu je isteri aku sound "kan dah amik air sembahyang tadi?". Aku sebagai perujuk kepada mazhab Shafie, maka batal lah wuduk. Itu kali kedua terbatal atas sebab yang sama kategori dalam tempoh 24 jam. Tersengih dalam penyesalan aku dibuatnya. Hikmahnya, biasakanlah diri pada hakikat bahawa bersentuhan suami isteri membatalkan wuduk. Omaimai.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments: