Auto Feed Blog

Hot Chocolate Untuk Sahabat

Tuesday, September 25, 2012 Fendi Rocka 1 Comments


Bicara ini untuk memujuk si gadis,
Bangun bangkit sudahi sisa tangis,
Biar sedikit-sedikit, asalkan semuanya habis,
Mari, lengkapi diri dengan senyum, manis,
dicemar digiris, masih kalis.
-----
Lepaskan segala, mula bersiram,
Bogelkan lara, luar dan dalam,
Cucikan diri padamkan dendam,
Sekejap nanti, wajah kau, hilang muram,
Sinar mata kau, takkan lagi kelam.
---
Di sini, berhembus aroma sarat,
dari secawan hot chocolate,
tiupkan semangat biar hangat,
hiruplah penuh tekad.
_


Dipurbakan oleh Fndrcoka pada September 14, 2011 at 11:41 am
(Didedikasi buat seorang sahabat bernama samaran A.Junkers)

1 comments:

1-2

Monday, September 24, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

Setelah 5 perlawanan liga, aku masih menanti kemenangan pertama Liverpool pada musim ini. Dengan 2 seri dan 3 kekalahan, menduduki tangga ke-18 liga, adalah masih belum balik modal aku beli jersi original Liverpool dengan menggunakan duit tulen, atau, mungkin ni satu pelaburan bijak yang lambat matang (sedapkan hati). Menyaksikan Liverpool menentang pasukan yang kurang digemari Manchester United semalam, ianya merupakan satu perlawanan serba tidak menjadi buat pasukan Liverpool walaupun dominasi menyebelahi mereka, satu kad merah kepada Shelvey, memberikan sepakan penalti kepada Van Persie serta kecederaan kepada Agger dan Kelly melengkapkan malam malang Liverpool sambil aku menikmati nasi goreng Tom Yam di sebuah kedai melayu.  Tom Yam pun tak berapa nak menjadi.




0 comments:

Berkelana

Sunday, September 23, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

Tiga hari dua malam berkelana di negeri Melaka, memberikan aku nafas yang segar dari hiruk pikuk dunia aku sendiri. Moga dengan kepulangan ini, dapat menjadikan aku lebih solid dari segi keutuhan tubuh badan dan keanjalan fikiran. Dikehendaki untuk beraksi di gelanggang selama beberapa jam, aku akur demi menimba ilmu dan kemahiran. Potensi dalam diri ini harus dipecahkan dengan sedikit keperitan.Natijahnyanya, muka aku menjadi sedikit merah setelah dibakar oleh keterikan cahaya matahari, pagi dan petang, menjadikan aku seperti seorang lelaki teruna yang blushing akibat diusik wanita muda.

“The most important thing we learn at school is the fact that the most important things can't be learned at school.”-HM


0 comments:

Dadah dari Jepun

Thursday, September 20, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

Sejak pertama kali aku baca buku Haruki Murakami, langsung aku hilang spirit nak tulis review pasal buku. Biasa kalau lepas baca buku mesti ada rasa nak tuliskan atau kongsikan kat blog , tapi lepas baca buku Murakami terus rasa nak baca buku dia yang lain, dan lain, situasi ni dah berulang untuk buku Murakami yang ke berapa entah aku tak ingat. Nak habiskan baca pun rasa sayang, sebab takut untuk berpisah.Ini boleh diibaratkan..kalau baca buku Murakami dapat pahala, muka orang syurga aku ni gamaknya sekarang.


0 comments:

The Soul Of Money

Tuesday, September 18, 2012 Fendi Rocka 0 Comments


Miskin duit tak apa-apa,

Selagi tak miskin motivasi,
Bila motivasi dah papa kedana,
Si kaya pun nak bunuh diri.

Cari duit, buang duit,

Sampai bila mahu berhenti,
Cari duit sampai sakit,
Masih juga tak happy-happy,
Makin hari makin sedikit,
Biasalah kalau dah greedy.


Pasang resmi mencari rezeki,

Makin  diberi makin berbudi,
Walau disua  harga tinggi,
Kukuh Jiwa tak terbeli.

Duit punya cerita,

Menyentuh seribu satu emosi,
Takut, tamak, sengsara,
Gembira, suka, cemburu atau depresi,
Macam-macam ada,
Tepuk poket, rasai dompet sendiri.
Terus bangkit, bergetar suatu kuasa,
Jerit pekik..The soul of money!


Dipurbakan oleh fndrocka on October 7, 2011 at 11:51 pm

0 comments:

Cinta itu sifatnya memaafkan

Thursday, September 13, 2012 Fendi Rocka 2 Comments


Cinta itu sifatnya memaafkan,
Memaafkan itu tak lain tak bukan datangnya kerana cinta,
Orang yang pemaaf hatinya penuh cinta,
bagai berlian bertebaran di angkasa,
takkan habis walau dikutip dinoda-noda,
walau terpalit hitam suram berbalam-balam,
akhirnya putih bercahaya menyuci alam,
lembut berdepan kalut, senang dan menenangkan,
semuanya kerana cinta yang memaafkan,
yang masih ku cari dan ku dambakan,
dari bayangan kekasih masa hadapan...

 Fndrocka - August 31, 2011 at 11:01 am

2 comments:

Tuduhan

Wednesday, September 12, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

Hari ni ada ofismate wanita tuduh aku amik telefon bimbit dia. Katanya takde orang lain lagi, mesti orang dekat-dekat situ juga yang amik atau sembunyikan..dekat-dekat situ tu dia tujukan kat aku, beriya sungguh dia kata aku amik, aku buat bodoh sebab aku ingatkan dia gurau-gurau dengan aku, lagipun aku tengah selsema dan ada kerja lain nak buat, tapi dia mintak jugak kat aku telefon bimbit dia, aku kata aku tak amik, dia mintak lagi, aku kata tak amik lagi, dia tanya lagi, aku jawab yang sama..

Seketika kemudian, barulah dia jumpa telefon bimbitnya, yang dari tadi dok ada kat tangan dia.

0 comments:

Auto

Monday, September 10, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

"Kalau bilik yang bersepah dipandang sebagai seni, nyatalah aku adalah seorang seniman" tulis aku di status facebook beberapa minit yang lalu.

Malangnya perkara sebegitu tak berlaku, yang sering diiktiraf sebagai seni adalah bilik yang rapi susun aturnya, sedap mata memandang letak duduknya, bersih luaran dan dalamannya, cantik ruang dan pengisiannya. Seni hiasan dalaman ni bukan perkara main-main, ada yang pergi universiti nak belajar benda ni.

Tapi kan ke lebih canggih kalau bilik aku boleh automatik kemas dirinya sendiri. Aku sanggup menggadaikan seni untuk kecanggihan. Instead of kereta terbang, aku tak sabar nak lihat bilik atau rumah yang boleh mengemas dan mengurus dirinya sendiri...a smarthouse.




0 comments:

0.1

Sunday, September 09, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

Kalau ikutkan hati, mahu je aku mohon cuti sebulan tanpa gaji untuk selesaikan hal-hal yang tersepit di pertengahan jalan, contohnya appointment dengan hospital, hal insuran kereta, hal lesen, hal kursus , hal habiskan baca buku 1Q84 dan hal nak install game Football Manager 2012 yang tak dapat dapat. Hal-hal ni sepatutnya dah selesai menjelang bulan ni, tapi dengan cuti mingguan yang tidak menentu macam tipis saja kebarangkalian untuk selesai.

Tapi tu kalau ikut hati aku lah, memang nak sangat cuti sebulan.. kalau hati bos pulak, kita tak tahulah dia nak bagi ke tidak, kalau dia nak bagi pun, kena tanya jugak dia nak bagi apa, bagi cuti atau bagi berhenti terus. Apa pun, aku rasa aku kena selidik juga perkara ni, manalah tahu zodiak bos aku bulan ni meramalkan dia akan jadi prihatin dan murah hati, walaupun keberangkalian untuk dia setuju mungkin 0.1 peratus, tapi tuah orang kita tak tahu ye tak.

0 comments:

Passion

Sunday, September 09, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

aku biasa mendengar orang berduit berkata yang 'wang ringgit bukan segalanya' atau lebih kerap dalam english 'money is not everything'. mereka berkata jangan bekerja kerana duit, carilah 'passion' atau minat, barulah kerja kita betul-betul cantik dan bersemangat, untung-untung boleh kaya dan raya. 

Setuju. 

cuma dalam berkata mereka kadang lupa merasa bahawa orang tidak berduit bukan selalu dapat ruang dan peluang untuk berfikir atas landasan minat atau 'passion' atau jiwanya  ada atau kosong. Orang tidak berduit asalkan dapat mengisi perut nya, apa-apa pun dilakukan. Nanti bila dia sudah berduit bolehlah dia berkata seperti orang berduit tadi pula.

Bersambung..

0 comments:

zZz

Saturday, September 08, 2012 Fendi Rocka 4 Comments

kelmarin, aku keluar bersama teman sepejabat dan pulang agak lewat, aku sampai di muka pintu rumah dalam jam 3 pagi. aku seluk poket seluar di kiri dan di kanan, seluk ke dalam beg berkali-kali, kunci rumah tak dijumpai. aku kembali ke parkir kereta. setting kerusi ikut sedap spinal cord, tutup muka dengan jaket, kemudian pejam. 

4 comments:

Comel

Friday, September 07, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

yang aku tak faham sekarang, apsal hacker yang gondam blog terdahulu aku ada tinggalkan mesej kata yang dia work for humanity , for justice, kemudian tulis 'Allahu Akbar'. kenapa begitu?

senang-senang je guna nama tuhan nak gondam blog aku. comel sangat lettew.


0 comments:

Mistik

Thursday, September 06, 2012 Fendi Rocka 0 Comments

aku rasa dihargai apabila perkara yang aku cakapkan itu didengari, sama ada diterima atau tidak itu belakang cerita, ceritanya sekarang aku suka bila orang beri peluang untuk dia dengar dan memahami apa yang aku katakan. kalau tak ingat pun, sekurang-kurangnya nampaklah lupanya.

tapi..mood aku akan hancur bila mana aku ditanya perkara yang sama seakan-akan sebelum itu aku bercakap dengan orang lain(atau pasu bunga). sehingga aku sendiri terkejut dan merasa mistik. Apakah aku ini diciptakan tuhan bersifat lutsinar ? Atau personaliti aku belum cukup keras untuk kata-kata aku dirasai seadanya?


0 comments:

Seteru

Thursday, September 06, 2012 Fendi Rocka 1 Comments

dunia ni dilimpahi dengan zat pilihan yang banyak, 
bila menu pilihan tu banyak dan semakin banyak,
jadi memang layaklah kalau di kalangan kita ni berbeza-beza situasinya.

jadi seeloknya kita hidup untuk memilih yang mana satu, bukan berkelahi menjadi seteru.

1 comments:

Semut Api

Thursday, September 06, 2012 Fendi Rocka 1 Comments

Menulis blog dah macam saka kepada aku, ia dah merasuk ke dalam jiwa aku sejak pertengahan remaja. Buat masa ini, belum ada mantera yang boleh buang ia jauh dari mendampingi aku. Ghairah menulis blog yang tumbuh dalam diri aku seperti pokok bunga yang tumbesarannya banyak cobaan, kadang bunganya dipetik, kadang rantingnya ditebas, kadang tanahnya kering, kadang cahaya mataharinya terlindung..sehinggalah baru-baru ini terasa seperti akarnya dicarik binatang apabila blog personal aku di-gondam mesra oleh penggodam mulia dari Indonesia dan Bangladesh. Kemain lagi depa kendurikan blog aku.

Mungkin salah aku juga, kerana kurang ilmu pertahanan maya,juga lambat untuk mengejar ilmu teknikal dan taktikal perang maya, namun 'sense of survival' aku tak pernah kurang. Macam resmi semut, bila semut-semut yang beratur panjang berkerumun menuju ke destinasi diganggu laluannya, semut-semut tu segera mencari laluan baru menuju ke destinasi, bila semut-semut yang tadi dah jumpa laluan baru lalu beratur panjang semula berkerumun menuju ke destinasi diganggu sekali laluanya, semut-semut tu segera mencari laluan baru menuju ke destinasi. Kalau kalau tersilap ganggu, mahu jugak digigit semut dibuatnya nanti. 

 Dipendekkan cerita, ini adalah blog personal terbaru aku dengan nama "nota purba". Segala isi kandungan adalah terpelihara dan membacanya adalah dengan kehendak diri sendiri.Walaubagaimanapun..cerita-cerita zaman purba, hang tuah,Merong mahawangsa, parameswara, dinosaur tiada di sini. Contengan dan tulisan tangan dari blog terdahulu mungkin akan muncul sekali sakala bergantung pada ruang dan nyawa selagi ada. 

1 comments:

Supermodel

Google+ Followers

Pautan

Nota Kaki

Nota Kaki