Auto Feed Blog

An-gka

Wednesday, October 31, 2012 Fendi Rocka 0 Comments


Semasa aku buat pemeriksaan kesihatan kat klinik, tiba-tiba aku ditanya tentang umur mak dengan ayah aku, aku tersengih tanda blur. Hal-hal yang melibatkan angka ni memang aku tak jaguh. Bila dah tengok nombor kad pengenalan mereka barulah boleh buat kira-kira, itupun bukan aku yang kira, orang lain yang kira. 

Pernah sekali aku buat pesanan makanan mekdi melalui telefon, bila tang nak bagi alamat aku boleh ragu-ragu pulak dengan nombor rumah. Kemudian, aku bergegas ke depan rumah untuk melihat nombor yang tertera di muka pintu. Nasib baik awek mekdi tak nampak muka aku melalui telefon, takdelah aku tersipu-siput sangat dibuatnya,

Dan yang paing parah sekali, kes baru-baru ni lah, aku belum cerita lagi kat orang sebab kalau aku cerita nanti aku malu sendiri, jadi aku simpan untuk aku tulis kat sini untuk diceritakan secara esklusif. Nak kata esklusif sangat sangat tu takdelah, ala-ala buka pekung di dada pun ada jugak sebenarnya.

Ceritanya begini, aku hari tu singgah ke Jusco AU2, niat aku nak beli CD lagu-lagu untuk bubuh dalam kereta, setakat ni kereta aku hanya ada CD lagu Opick dengan Rahmat, manalah cukup nak dengar dua CD tu je, nanti bosan pula, kalau dah bosan boleh mendatangkan kemarahan, bila dah datangkan kemarahan itu boleh buat syaitan gembira, penyelesainnya aku kena cari CD baru.

Malangnya Jusco AU2 adalah shopping Mall pertama yang aku pergi takde kedai CD. Aku tanya kat kaunter pertanyaan pun takde, dasyat. Dalam pada aku kecewa takde kedai CD, aku dengar satu pengumuman kat speaker shopping Mall, yang selalu ada pengumuman pasal budak hilang atau kereta parking block jalan orang. Kali ni aku dengar tukang cakap tu mintak pemilik kereta bernombor plat sekian sekian sekian untuk ke kereta dengan segera.

Aku termenung sekejap, aku rasa tu macam nombor plat aku, tapi aku tak pasti 100%, tapi macam mirip nombor plat aku, huruf yang depan dah betul..tapi angka dibelakang mengelirukan aku. Aku fikir fikir balik, rasanya aku dah parking elok dah tadi. Pada ketika itu, telah datang ke dalam diri aku satu perasaan untuk sms kawan yang tahu nombor plat aku, sebab aku nak confirmkan, malaslah aku nak pergi ke kereta dengan segera tapi karang sebenarnya bukan kereta aku, tapi aku malu pulak nak sms.

Aku tenung talifon bimbit, aku bukak album foto dalam talifon bimbit, aku cari kut kut ada gambar kereta aku pastu bolehlah aku tengok nombor plat, tapi rupanya takde pun gambar kereta aku. Damn, parah sangat aku ni nombor plat kereta tak ingat, bangang sangat dah ni, aku kutuk diri sendiri sambil menuju ke kereta.  Dua tiga bakul kutukan jugaklah yang terkumpul. 

Bila sampai kat kereta, aku perati nombor plat memang sama macam yang diumumkan di shopping mall tadi, aku perati pulak apa salah kereta ni sampai disebut nombor platnya di shopping mall, dari segi luaran nampak macam sebuah kereta yang tak berdosa, kemudian ada sorang Mamat tunjuk di bahagian depan kereta aku, rupa-rupanya aku tak tutup lampu. Terus aku bagi sebakul lagi kutukan buat pesanan kepada diri sendiri, kutukan membina lah agaknya.

0 comments:

An-jing

Wednesday, October 24, 2012 Fendi Rocka 0 Comments


Hari ni aku nak cerita pasal anjing, cerita pasal anjing ni aku dah post kat facebook beberapa hari lepas, tapi sekarang aku koleksikan lah kat sini, kalau hanya suka update facebook tak update blog sendiri..itu hanya menguntungkan Mark Zurkerberg saja ye tak.

Selama ni, aku sememangnya tak pernah apa-apa hubungan dengan mana-mana anjing, tak pernah menyimpan sebarang perasaan kat mana-mana anjing, sehinggalah terjadinya satu peristiwa yang menyebabkan aku mula bersangka buruk terhadap anjing.

Semasa aku nak ker parkir kereta, 2 ekor anjing telah menghalang perjalanan aku, dia buat bunyi anjing kat aku dan cuba menerpa, walaupun agak gelap tapi masih boleh nampak giginya yang membuka, sikit lagi nak dikejarnya aku, nasib baik aku cepat-cepat ubah buat muka garang...terus dia patah balik, syukur alhamdulilah.

Cuma isunya sekarang, kegarangan aku bukannya berkadar terus, mungkin hanya kebetulan riak muka yang aku pamerkan pada ketika itu itu boleh bertukar garang, kerana kebiasaanya muka aku adalah berkonsepkan  penyayang dan orang yang cintakan keamanan.(question mark)

Abis tu, takkan aku nak senyum tunjuk gigi kat anjing, aku tak rasa senyuman aku boleh melembutkan hati anjing, bukan semua anjing dilahirkan boleh mengenal senyuman yang menawan. Terfikir jugak nak selit pisau rambo kat kaki, manalah tahu berguna di kemudian hari. Tapi tak elok jugak gitu, tak menepati konsep penyayang dan cintakan keamanan.

Bila aku ingat-ingat balik, ada satu brader bagi aku satu lagi senjata yang berguna, senjata tu bukan saja berguna kat anjing, kalau perguna kat mana-mana situasi sama waktu dengannya pun boleh gamaknya..senjata tu berupa beberapa potong ayat dari kitab suci. Lagi tajam dari pisau rambo lah tu aku rasa. 

0 comments:

Fight For Your Dreams

Tuesday, October 16, 2012 Fendi Rocka 1 Comments

Untuk tujuan catatan, rumah yang aku sewa ni punyalah dekat dengan ofis. Punyalah dekat sampai kalau aku cuti pun aku akan ke ofis, nak elak untuk tak datang ke ofis atau elak untuk berjumpa dengan ofismate pun adalah sukar, sebab ofis ni dah macam halaman rumah aku. Bila orang tanya cuti kenapa datang ofis, aku cakaplah ini halaman rumah aku. Tambahan pula dia terletak depan rumah aku, jadi nak tak nak, aku akan ke arah ofis jugak, parking kereta pun depan ofis.

Jarak yang dekat dengan tempat kerja ni memang ada banyak pro nya, terutama dari aspek pengangkutan dan masa. Cuma bila dah dekat sangat, kadangkala akan ada rasa rimas. Bila 5 minit je dah sampai rumah, bau-bauan ofis tu masih melekat kat badan. Jadi, sebelum merebah badan ke katil, perlu mandi (harus) dan fokuskan kepada perkara-perkara yang bukan ofis, kalau boleh jangan menjengah ke tingkap, takut ternampak bangunan ofis.

Benda ni aku harus ingat dan amalkan supaya peristiwa semalam tak berulang. Balik kerja aku terus terjun tiruk ke katil. Kemudian sedikit demi sedikit aku dihayun ke alam mimpi.. alam mimpi tu aku jumpa ofismate aku..aku suka jumpa ofismate aku..tapi bila jumpa ofismate aku maknanya aku akan jumpa juga bos-bos aku..bila jumpa bos dgn ofismate dalam masa yang sama di dalam mimpi automatik lah apa yang aku mimpikan tu pasal kerja. Siap dengan meja kerja dan kes-kes yang perlu diselesaikan.

Pagi tu hangin lah aku bila bangun tido. Balik kerja seharusnya untuk tido dan berehat, tapi tak pasal-pasal  sambung buat kerja dalam mimpi. Kalau hidup tak indah mana sekalipun, biarlah mimpi indah..mimpi kerja apa kejadah. Lagi satu hal, yang aku buat kerja dalam mimpi semalam tu, sapa nak bayar? 8 jam tu. Diharapkan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam dapat beri perhatian terhadap kes saya ni.



"Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams" - Ashley Smith

1 comments:

Sssejuk

Monday, October 15, 2012 Fendi Rocka 4 Comments


Masa aku bekerja di tempat lama dulu, banyak kali terdetik di hati aku untuk hantar resign letter on the spot disebabkan kesejukan di ofis yang tak patut. Setiap kali terdetik, aku pendamkan saja sambil menahan sejuk ke tulang belulang aku, ada satu ketika aku siap merayu lagi kat penghawa dingin supaya meninggal dunia, sampailah aku dapat offer dari tempat kerja sekarang. Tapi kalau itu aku anggap sebagai kemerdekaan dari kesejukan yang tak patut, aku silap. 

Kerana tempat kerja aku sekarang pun masih beriklim sejuk. Bagi yang sedang membayangkan aku bekerja di Eropah atau di Cameroon Highland sila pulang ke pangkal jalan, kerana kesejukan yang aku rasai bukanlah kesejukan alam yang semulajadi, tapi adalah kesejukan penghawa dingin. Cuma kali ni aku kurang sikit nak fikirkan untuk hantar resign letter on the dot, kerana kat sini bayarannya memuaskan bagi aku.

Sebagai alternatif, pencarian rezeki aku banyak bergantung pada sweater atau jacket atau cardigan yang aku pakai. Bukan saja rezeki, malah kesihatan badan aku juga boleh terjejas disebabkan iklim yang tak sesuai dengan aku. Bila aku google tips untuk tahan sejuk, jawapannya lebih kurang suruh aku pakai sweater jugak. Selain tu, aku ada juga gerak-gerak tak tentu hala kat ofis supaya badan panas, tapi kang terlebih tak tentu hala dapat bahana pulak dari bos.

Nak tak nak, aku kena cuba untuk mempertingkatkan ketahanan sejuk aku, belajar atau berlatih supaya badan aku lebih tebal, kalau nak dibandingkan dengan orang lain, ketahanan aku berada di tahap yang rendah, lebih-lebih lagi bila nak dibandingkan dengan amoi-amoi berseluar pendek yang pergi tengok wayang, aku yang bersweater pun pundi kencing bergetaran..tapi dorang buat tak tahu, aku ingat nak jadikan dorang sifulah.



“Being soaked alone is cold. Being soaked with your best friend is an adventure.” 
― Emily Wing Smith, Back When You Were Easier to Love



4 comments:

Punctual

Tuesday, October 09, 2012 Fendi Rocka 2 Comments

Bila kawan-kawan kita tak pernah punctual, kita seorang saja yang terkedek-kedek nak dapatkan punctual tu, terasa macam pendosa pula.

2 comments:

Supermodel

Google+ Followers

Pautan

Nota Kaki

Nota Kaki