Auto Feed Blog

Adakah Gila?

Saturday, July 20, 2013 Fendi Rocka 0 Comments


Kebanyakkan kesusahan atau kepayahan dalam hidup ni memang akan mematahkan hati dan jati, bukan disebabkan oleh kesusahan tu sendiri, tapi disebabkan oleh  pada masa tu kita baru dapat kenal siapa yang cekal bersama dan siapa bersifat sementara seperti dakwat kekal pilihanraya.

Kadangkala, 
tercetus di kepala, 
bahawa ada juga rasa suka,
bila ditimpa sengsara.

Memang gila, tapi janganlah ketawa , sebab pada masa sengsara jiwa biasanya lebih redha , tertutup pintu untuk kepura-puraan dan terbukalah satu rasa yang kita adalah kita. Jujur. Makna kata, kita adalah kita, pandangan dan kasih orang terhadap kita mungkin berubah, tapi kita dalah kita. Kita akan lebih mengenal diri dan mengenal saudara. Tuhan juga, barangkali?

Jadi, rasa susah kadangkala adalah satu kepuasan, seperti meredah hutan belukar atau memanjat bukit bukau demi melihat pemandangan dari tempat tinggi yang memukau. Sedangkan rasa mudah dan selesa, selalunya membuatkan jiwa mati sebelum tarikh luput yang ditetap illahi. 

Adakah gila? Jika aku meminta pada tuhan moga diberikan susah berkala, supaya aku beringat sekali-sekala, supaya sentiasa ada redha, agar  terus bertambah usaha dan doa. Adakah benar khabar yang berkata yang miskin lebih ramai menghuni syurga dari yang kaya raya, adakah rahsianya terdapat dalam susah payah dunia?


You Might Also Like

0 comments:

Supermodel

Google+ Followers

Pautan

Nota Kaki

Nota Kaki