Specky

Sejak kali pertama memakai spek mata di tingkatan 2, hinggalah sekarang, aku kira tak cukup sebelah tangan untuk menyatakan jumlah spek mata yang dah di  tukar-ganti. Mungkin kena buat 'peace' dengan sebelah lagi tangan untuk cukupkan. Kalau dibahagi dengan durasi masa, secara kasarnya aku akan berganti spek mata selang 2 tahun.  Aku tak pasti situasi ni adalah normal sebagaimana orang lain, tapi secara matematik lebih kurang begitulah.

Sebab utama yang menjurus kepada penukaran spek mata ni biasanya kerana dah tak sedap pakai. Pada pengalaman aku spek mata ni macam pakaian jugak, kalau dah pakai hari-hari dia akan menjadi kurang selesa dan gatal kepala. Selain itu, disebabkan tahap rabun sudah berubah tanpa izin atau sebab jemu. Berdasarkan alasan-alasan di atas, aku rasa tempoh masa 2 tahun adalah munasabah dan boleh diterima. 

Namun, yang menjadi pertimbangannya sekarang adalah harga. Sebagai pemakai spek mata sepenuh masa seperti aku, harga sekitar RM500 adalah berbaloi dengan pasaran sekarang. Kalau nak lebih terkini mungkin boleh dapatkan dengan harga RM700. Namun bila difikirkan balik, harganya sama seperti harga gelang atau cincin di POH KONG. Dalam tak sedar aku berilusi akan untungnya jika membeli spek mata sama seperti membeli emas yang mana lebih menyimpan nilai.

Sebab tu lah aku agak cerewet nak beli spek mata, sama tahap cerewet macam nak beli baju melayu. Minggu lepas aku siap dah isi borang bagai, tinggal nak hulur duit je, kemudian aku keluar ayat klise seorang pelanggan yang berubah fikiran di saat akhir proses pembelian 'saya takde cash sekarang, nanti dalam dua tiga hari kalau jadi saya datang lagi'. Semoga brader kedai MOG faham dan redha.




Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment