Wajar

Ada satu perkara yang beberapa kali terdetik bila di jalan raya. Bila berlaku kecelakaan jalan raya, tanpa mengira apa jenis kenderaan, disedari atau tidak, perkara yang paling membimbangkan orang ramai adalah kesesakan lalulintas, bukan kemalangan jalan raya tersebut. Secara kasarnya, 'ada aku kesah'.

Seakan malang yang berlaku bukanlah kecederaan atau nyawa yang terlibat, tapi kesesakan yang berlaku. Dan kita akan mengeluh lewat pergi kerja atau lewat pergi beli-belah, sedangkan kemalangan yang sebenarnya berlaku kita anggapkan beban yang tak penting. Tak peduli.

Kalau tak percaya, bila anda berhadapan dengan kemalangan yang melibatkan kerosakan, kecederaan, kematian dan kemudiannya menyebabkan kesesakan lalu lintas, cuba anda diam sebentar, dan dengarkan suara dari orang di sebelah , atau di belakang, atau suara anda sendiri dari dalam hati, yang mana satu lebih dikisahkan, kemalangan atau kesesakan?

Jawapanya mudah saja, jawapan kita mungkin berbeza, antara dua tu saja., mungkin berubah-ubah, dan dipisahkan satu garis halus. Cuma membawa satu signifikan yang besar pada aku. Sebab tu aku belum pernah bebaskan persoalan aku ni kepada sesiapa, secara terus, sebab aku masih mahu memahami , memerhati atau mungkin lebih kepada mencari alasan yang paling sedap hati.

p/s: Tinggal di kota ni, prihatin dan jaga tepi kain sering di salah erti. Pentingkan diri dan memilih prioriti juga boleh didifinisikan dengan segenap persepsi. Kewajaran pun jadi berkecamuk.

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment