Bumi Cinta -Habirurrahman El Shirazy

Bumi Cinta

Habirurrahman El Shirazy


Habirurrahman El Shirazy


1. Ayyas seorang graduan lulusan agama, pergi ke negara yang menjunjung tinggi seks bebas dan pornografi. Kalau boleh memang dia tak mahu pergi, sebab takut imannya tak dapat bertahan, namun diturutkan juga demi nak menyiapkan kajiannya.

2. Bila sampai ke Rusia memang sangkaannya tepat, gadis Rusia molek-molek yang amat. Macam Maria Sharapova lah kut.

3. Atas sebab tertentu, buat sementara waktu si Ayyas ni kena tinggal serumah dengan 2 orang gadis Rusia. Cuma bilik je asing. Housemate pulak jenis pakai seksi, siap ada yang buat projek kat ruang tamu. Gila!

3. Selain isu dengan housematenya yang main gila, ada ketika juga Ayyas macam jatuh hati pada seorang wanita muda yang membantu dia menyiapkan kajian. Kemain, pergi Rusia nak buat kajian..ada pulak drama..fokus dah lari sikit.

4. Aku tak suka sangat novel bumi cinta ni sebenarnya. Walaupun penulisnya Habirurrahman El Shirazy ni orang kata power, pernah tulis novel sensasi Ayat-ayat Cinta, tapi ceritanya tak berapa terkesan kat aku.

5. Buku bumi cinta ni dilabel sebagai Novel Pembangun Jiwa. Ada banyak bahagian yang bila aku baca macam baca buku teks atau baca teks khutbah Jumaat. Kadang tak berkait dengan cerita pun, mungkin sebagai serampang dua mata nak berkhutbah.

"Ingatlah nak, kecantikan wanita itu yang menjadi sebab para penuntut dan satria agung gagal dalam pertapaanya" pesan Kiai Luqman Hakim kepada Ayyas.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

5 comments:

  1. rasa macam pernah baca novel ni..tapi kdg2 susah jg nak faham sbb bahasa tinggi sgt..hehe :)

    ReplyDelete
  2. dulu memang minat dan ikuti novel-novel Habbiburrahman ni.. pengaruh Ayat-Ayat Cinta la ni.. hehehhehee... :)

    tapi novel yg ni belum baca lagi.. nanti lah cari... huhuhuu..

    ReplyDelete