Kisah Cemas Kemalangan Jalan Raya


Kisah Cemas Kemalangan Jalan Raya


Ketika aku dengan Lan sedang sibuk dengan kerja masing-masing, seorang rakan sepejabat berstatus awek datang kat aku mintak sambung kerja dia. "Kawan i accident, kat depan tu, i nak pergi tengok sekejap" kata dia tergesa-gesa dan separuh serak suaranya, macam ada tangisan di hujung nada. Aku terus 'ok ok ok' kan aje, kalau awek buat suara serak aku memang tak boleh nak sembang lama-lama, dengar pun sedih.

Selang 15 minit, aku perati  rakan sepejabat berstatus awek tadi masih ada kat pejabat, kata tadi nak aku sambung kerja dia. Lepas 30 mnit pun dia masih ada kat pejabat, aku nak pergi tanya apahal tak keluar lagi tapi cemas jugak sebab dia tengah sedih kang dia nangis kat aku macam mana nak respon.

Tiba-tiba dia datang mengadu "Kawan i dah takde..." 

Aku dengan Lan yang sedikit terkejut berhenti sekejap buat kerja. Kami cuba menjadi rakan yang baik, cuba merasa empati dan memberi respon yang tak mengguris hati rakan sepejabat berstatus awek tersebut. Dengan berhati-hati kami tanyakan apa sebenarnya yang terjadi, kemalangan yang macam mana, bila dan di mana tempat kejadian. Rakan sepejabat berstatus awek pun membalas dan menceritakan serba sedikit tentang kemalangan jalan raya tu, sambil bercerita dia seringkali mengulang ayat "Kawan i dah takde.."

Tapi dari rumusan cerita dia, aku tak dapat tangkap lagi macam mana boleh menjurus kepada kawan dia yang dah takde. Aku tengok Lan pun macam tak berapa nak faham, tapi kami masing-masing tak berani nak tanya, kami dua memang tak berani nak mendalami benda sensitif, jenis malas nak tengok air mata tumpah. 

Tapi dalam pada tak berani tu aku sempat pulak tanya "Sekarang, kawan you kat mana?" 

"Kawan i dah takde.." dia ulang.

Lan diam, Aku pun diam. Nak tanya ke tak nak ni. Nak tanya ke tak nak. Nak ke tak ni.

'Kenapa you tak pergi lagi..?" aku tanya lagi.

"Kawan i dah takde..!" rakan sepejabat berstatus awek ulang.

"Takde...tu..maksudnya..apa?" lelaki berstatus tampan tanya lagi (aku lah tu)

"Takde, sudah balik" jawab dia dengan muka pelik apsal aku tanya macam tak faham-faham.

Aku dengan Lan terus pandang komputer sambung buat kerja. Sambil mulut membebel. Dari tadi dok cerita kawan i dah takde.kawan i dah takde.kawan i dah takde...cakaplah dah balik..geram pulak aku...aissssh aku ingatkan dah meninggal, banyak nau tengok drama. Puii.









Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments:

  1. hehehe.hanya mampu gelak.mesti bengang je kan

    ReplyDelete
  2. hahahahhaa...!!
    hang tu yg banyak sngt tengok drama pukul 7 kot.. dah dia kata "dah takde" tu dah balik laaaa...

    *sambil aku pun sambung hadap komputer buat kerja.. kuang asam punya cerita..!!*

    :p

    ReplyDelete
  3. hahaha terkena... bru nak rsa simpati ye? kikiki

    ReplyDelete