Auto Feed Blog

Terang dan Gelap

Monday, April 11, 2016 Fendi Rocka 6 Comments


Ada hal yang walau macam mana pun orang beritahu kita, tetap kita tak dapat nak faham, sehinggalah kita sendiri yang alaminya, baru otak kita nak bergetar (asik tulang rusuk je bergetar).

Sebab tu aku suka buku dan tengok filem,dalamnya ada refleksi kehidupan yang difiksyen dan disenikan. 

Sebagai seorang yang memakai spek mata, sudah menjadi kebiasaan untuk aku menukar spek mata yang baru bila terasa mahu kelihatan fresh (bosan jugak tengok muka sendiri walaupun kacak). Beberapa tahun lepas aku menempah spek mata dengan cermin yang berteknologi baru (pada masa tersebut).

Berteknologi baru tu bukannya boleh melihat menembusi dinding atau menembusi pakaian orang, cumanya cermin tu bertukar gelap seperti sunglasses apabila terdedah pada cahaya matahari. Teorinya mudah, semakin terik cahaya matahari, semakin gelap cermin tersebut akan bertukar.

Apa yang terjadi, bila aku memakai cermin mata tersebut, seringkali berlaku situasi seperti:

Orang 1: Kau dah kenapa duduk tengah-tengah panas ni?? 
Aku: (Dongak langit) Mana ada panas, biar betul macam ni pun panas.


Orang 2: Taknak lah pergi sana, tengah panas kut sekarang.
Aku: (Tengok sekeliling dan berasa hairan ) Redup je ni aku tengok..

Orang 3: Eh tak panas ke tunggu kat sini?
Aku: (Bukak cermin mata, pegang badan) Wow..panas siot, tak perasan, nampak macam redup. (Terus menggelupur cari tempat redup)

Bila aku tak nampak pun 'kepanasan' tu, aku rileks je macam melepak di tepian pantai kekdahnya, bila aku ubah pandangan (yang lain kekal sama), tiba-tiba otak aku bagitahu aku sesuatu yang berlainan pulak, tindakan aku pun berubah (menggelupur).Ni lah kut yang orang kata bila kita mengubah bagaimana kita melihat, kita dapat mengubah bagaimana kita berfikir dan bertindak. 

Kalau tak faham takpe, mungkin belum masuk waktu lagi.



You Might Also Like

6 comments:

Sue Izza said...

faham! hurmmmm

Kalau nk ajk org sekeliling berubah, kita kena berubah dulu

Fendi Rocka said...

erk ada kena mengena eh Shahira

cinta said...

Sejak bercermin mata dari sekolah rendah smpai anak dh 3 tak pernah merasa cermin berteknologi baru. Mgkin sbb tu nmpak kurang jelita.

Fendi Rocka said...

abis tu kau rasa dulu aku pakai cermin mata berteknologi baru nampak jelita lah?

Nur Fannun said...

bgus la, jga mata utk msa depn..warga emas zmn skg ni rmi yg dh kna katarak.

lain pndngnn lain persepktifnya..

Supermodel

Google+ Followers

Pautan

Nota Kaki

Nota Kaki