Dari Mana Datangnya Rasa Haus?

air bazaar


 Dari Mana Datangnya Rasa Haus?


Dalam aktiviti harian kita, seperti bekerja, bersenam, kincin, atau bernafas pun kita akan kehilangan air. Air yang dah dikumbahkan tersebut harus diganti supaya peratusan air yang diperlukan dalam badan kita kekal harmoni. Yang kurang murni berlaku bila air yang telah hilang tidak diganti dengan yang baru. Yang kejadian ketidakcukupan air dalam badan tu lah yang menghasilkan laporan ke kepalaotak yang kemudiannya menghantar signal tu ke mulut dan tekak...itulah yang dinamakan kehausan.

Nampak macam benda main-main, tapi sebenarnya rasa haus ni adalah keperluan asas untuk manusia meneruskan kemandirian spesis. Cuba bayangkan jika manusia dihilangkan deria haus, mesti kita tak minum air pun, kalau minum pun sebulan sekali sampai tak sedar dalam badan dah ketandusan air. Umpama kita cabut meter minyak kat kereta lah, tiba-tiba kereta terhenti tengah highway sebab tak perasan minyak habis.

Jadi, rasa haus ni macam satu rahmat yang perlu disyukuri dan diraikan. Haaaaausssss! Haaauaaaasss!

air bazaar

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

7 comments:

  1. alaa.a.. dh la pose... haaauuusssssnyaaaa

    ReplyDelete
  2. ini bukan cobaan...ini betul-betul...

    ReplyDelete
  3. Entry pasal haus puasa tapi bagi gambo air. Hampehhhhhh T_T

    ReplyDelete
  4. meriahnya air.....macam2 kaler ada.....

    ReplyDelete
  5. Alamak tak boleh lama-lama dekat entri ni rasa haus menjadi-jadi

    ReplyDelete