Auto Feed Blog

Usia Sebenar

Saturday, July 23, 2016 Fendi Rocka 2 Comments

Anyone who stops learning is old, whether at twenty or eighty. Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young.- Henry Ford



Di sebuah hotel yang dirahsiakan namanya, seorang pengurus bola sepak terkenal diwawancara oleh beberapa orang wartawan dari seantero dunia, salah seorangnya bertanyakan tentang seorang pemain bola sepak berusia 34 tahun yang baru dibeli oleh pengurus tersebut. Pada tahap umur sebegitu, mampukah seorang pemain bola sepak memberi impak kepada pasukan?(biasanya pemain bola sepak dah tak berapa nak bergetah sangat bila dah masuk 30 ke atas)


“Yes, because first of all I know him very well. I always think there’s our age in ID terms, but then there’s our real age. Because, for me, the real age is not the age on your ID. That’s just a date when you were born,”

Pengurus pasukan itu menambah lagi.

"The way he grew up playing the sports he did before football – especially martial arts – he was prepared in terms of his muscles and the mental point of view in a different way to the traditional football player, his DNA, his motivation"

Aku rasa ada betul juga kata-katanya. Pemakanan dan senaman, juga pemikiran atau secara keseluruhannya disebut sebagai gaya hidup amat berperanan dalam menentukan badan kita ni masih zuhur atau asar, atau dah nak masuk maghrib (sorok bawah karpet dulu tahun kita lahir).

Aku teringat suatu ketika di JPJ, semasa ramai orang bermasam muka beratur panjang menunggu giliran masing-masing, ada yang tunggu sambil baca akhbar, ada yang tengok-tengok orang, kebanyakkannya merenung telefon bimbit, tiba-tiba seorang atuk diberi laluan ke kaunter khas. Tak sampai 5 minit urusan beliau selesai. 

Staff di kaunter tu kata kalau tak silap aku orang berumur 50 tahun ke atas boleh ke kaunter khas yang cepat dan tangkas. Cuma yang menimbulkan rasa tak berapa kena , bila mana atuk yang dah berumur lebih 50 tahun tu dia punya badan bukan main lincah, berdiri tegak, jalan penuh gagah serta menyakinkan, pakai pulak seluar sukan, mukanya juga nampak 'boyish' ketika senyum kekok tatkala diminta ke kaunter khas. Mungkin dia tak sedar pun yang dia dah tua sebenarnya (ikut kad pengenalan)

Sedangkan yang muda-mudi 20-an, nampak lemau dan kepenatan. Termasuk aku lah ceritanya, siap mengantuk tak keruan. Dari situ aku sedikit terinspirasi untuk menjaga kesihatan tubuh dan fikiran seperti  ibu kucing menjaga anaknya tidak macam haruan. Taknaklah nanti aku dah masuk 50-an badan pun taknak mengaku tuan. Okeylah, apa-apa hal aku tidur dululah, kalau tak silap tidur boleh awet muda, kan?

You can't help getting older, but you don't have to get old.
- George Burns

You Might Also Like

2 comments:

telefon pintar memang menuakan..!! benci.. :p

*salahkan teknologi sambil sibuk kunyak ulam-ulaman*

kunyak pun boleh.. hahahahhaa..!!

arrgghhh.. tua la aku dengan jari2 gemok ni.. :p

Supermodel

Google+ Followers

Pautan

Nota Kaki

Nota Kaki