Perkara Mistik di Kedai Mamak

Perkara Mistik di Kedai Mamak


Perkara mistik yang sering menimpa aku di kedai mamak adalah bila order telur separuh masak, sampai ke sudah tak muncul-muncul sehingga redha membulat, ingatkan tersalah amik order tapi bila nak bayar ada pulak telurnya. Aku dah alami peristiwa mistik ni di 3-4 kedai mamak yang berlainan, semacam ada pakatan. Selain itu, kalau mintak cili potong pun seringkali dipandang enteng, 2-3 kali mintak pun tak dapat-dapat. Sampaikan redha membulat, lagi. 

Perkara cliche yang tepat hampir setiap kali, adalah bila duduk berdekatan sekumpulan lelaki remaja, atau lelaki bercampur perempuan lingkungan umur 25 tahun ke bawah yang sedang melepak, pasti akan meniti di telinga kita perkataan-perkataan berikut diulangi di setiap baris perbualan mereka #babi, #sial, #pukimak, #pantat, kadang dalam sebaris ada kesemuanya. Aku dah alami peristiwa cliche ni di 3-4 kedai mamak yang berlainan, semacam ada pakatan.



Perkara yang aku geram pulak, bila setiap kali harga makanan atau minuman naik, alasannya kerana harga minyak naik jadi terpaksalah naikkan harga jugak. Yang tak pernah terjadi, bila umum harga minyak turun, harga kat kedai mamak tak pernah pulak nak turun. Kalau lama-lama macam ni, aku pun boleh berbahasa seperti remaja lingkungan umur 25 tahun ke bawah yang sedang melepak dengan perkataan-perkataan berikut diulangi di setiap baris perbualan  #babi, #sial, #pukimak, #pantat, kadang dalam sebaris ada kesemuanya.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

1 comment:

  1. Amik order utk 10 org. Xpayah tulis pun. Hebat betul. Sebab tu bila order tosai yg smpai roti canai. Bila order roti 5 yg smpai 3.

    ReplyDelete