Bisik Pada Langit (Review Rawak)


BISIK PADA LANGIT 


bisik pada langit


1. Perjalanan filem BISIK PADA LANGIT ini cukup ringkas, tiada selekoh yang bukan-bukan, ianya seakan jalan terus , berhenti pada lampu isyarat dan kemudian jalan terus lagi, kadang seakan dokumentari tentang hari-hari terakhir seorang manusia dari perspektif orang yang bakal ditinggalkan. Kita semua jalan terus, tak kira apa yang berlaku di setiap inci perjalanan, kita tetap menuju ke arah yang sama seperti ditulis atas skrip. Yang menjadikan filem BISIK PADA LANGIT ini sebuah naskhah yang wajar dihayati adalah atas dasar kita yakni setiap manusia punya signifikasi hidup yang tersendiri, mempunyai parut luka dan kisah gembira untuk diraikan, seperti filem Khabir Bhatia yang lain, mencantumkan perasaan-perasaan yang tepat pada jalan cerita yang mudah, kali ini berpaksikan pada kasih sayang seorang ayah.

2. Apa aku nak tulis ni mungkin spoiler, jadi boleh skip point nombor 2 kalau tak nak terbaca spoiler secara tak sengaja. Apapun, bagi aku ni tak spoiler sangat pun, semua orang kan dah tahu mati tu kan pasti. Sekian lama, aku selalu menyampah dengan drama-drama melayu yang meminta-minta orang untuk untuk menangis, dengan cara yang mudah dan berulang, iaitu melalui kematian. Terutamanya drama hari raya, segala kejahatan dan kemungkaran dari babak saat pertama sampai 5 minit terakhir, tiba-tiba dengan satu kematian segala dosa dipadam, semua insaf dan menangis kemudian cerita tamat. Hai mudahnya nak justify skrip. Nasib baik filem BISIK PADA LANGIT ni lain, tidak menjadikan mati sebagai penyelesaian, dari awal dia dah khabarkan petanda secara tersirat akan ada satu kematian, kemudian penonton diajak untuk reflek dengan kehidupan watak sebelum ini. Bila kematian berlaku, cerita belum habis, salah besar kalau dengan mematikan watak dikira cerita tamat. Umpama kau dah berjaya beli kereta kemudian kau ingat nak pakai sampai tahun 2030 begitu saja, padahal kau kena lah isi minyak dia tiap minggu, bayar tol tiap hari, cuci kereta bila dah astagfirullah al azim dan juga hantar servis dan sebagainya. Selepas kematian, filem ini sekali lagi meletakkan perasaan-perasaan tepat pada babak-babak dengan jitu. Sebenarnya, sedih bukan satu sahaja perasaan yang wujud bila menghadapi kematian orang yang tersayang.

ost bisik pada langit
Tatikh tayangan ni salah, jangan percaya


3. Rasanya tak perlu aku nak letak nama-nama watak kat sini, setiap watak tu aku rasa cukup diwakili sebagai anak, ayah, emak, adik beradik, saudara-mara dan kawan. Kita boleh kaitkan diri kita dalam cerita ini tanpa merasa asing dengan nama-nama watak fiksyen. Lakonan Jalil Hamid superb berkesan, diikuti dengan Beto Kusyairy juga amat jitu untuk menyempurnakan cerita. Kedua-duanya nampak hidup dalam filem ini, bila aku dah keluar panggung pun terasa mereka masih hidup dalam filem itu tak keluar-keluar. Adik lelaki  Beto dalam filem ni pun berjaya menghidupkan wataknya yang nampak seiring dengan realiti hidup seorang adik yang mempunyai seorang kakak yang dilebihkan sedikit.

4. Aku suka pada mesej yang diucapkan oleh si ayah ketika dia reflek dan throwback kehidupan dia dan anak perempuannya.  Kalau tak silap, di menyebut soal anugerah, amanah dan pinjaman. Amanah yang diberikan kepada dia, meski berat namun secara tak langsung mengajar dan memberi banyak kebaikkan kepada dia, jika dapat dimengerti maka ianya terasa ringan dan dihadam sebagai anugerah. Contohnya kau dapat kawan serupa lahanat perangainya, tapi kau kawan jugak dengan dia, kawan lahanat ni tak kira berapa lama kawan dengan dia, tapi takkanlah nak dikira sebagai anugerah ye tak?  Iyer, tapi kawan lahanat sebenarnya boleh mengajar kita jadi penyabar, pemaaf dan juga boleh jadikan kita lebih kuat untuk berseteru dengan kelahatan dia.



5. Secara keseluruhannya, frame atau visual dalam filem BISIK PADA LANGIT ni sedap dan sayu mata memandang, disesuaikan pulak dengan bunyi/skor muzik yang menepati, maka penonton filem ini tak rasa segan untuk merasa kesedihan (tapi bukan simpati). Simptom-simptom dia seperti tekak terasa kering, mata berkaca dan tangan letak kat tepi muka sebab taknak orang nampak. Kehibaan yang aku rasai pun tidaklah segenap jiwa raga, namun cukuplah kut untuk membuktikan aku ni sensitif orangnya (haha). Akhir kata, kematian bukan kesedihan semata-mata, walau filem ini dari awal seakan-akan mengusung sebuah kematian tragis si anak, sebenarnya di hujung sana anda akan nampak seakan-akan membawa sebuah hadiah yang sungguh indah dan berseri-seri. Twist lembut lah yang aku perasan. Pergilah tengok.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

36 comments:

  1. KG ada tengok sedikit video 'tayangan amal'.. mmg menarik jalan cerita ni. Tapi belum tengok habis la movie ni

    ReplyDelete
  2. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu masyarakat tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  3. kalau aku jadi perempuan minat drama tu, tengok pelakon pun dah tau best ye tak.

    ReplyDelete
  4. tengok teaser pun best gileer. hehe

    ReplyDelete
  5. ramai betul orang review cerita ni best :) one day akan tengok jugak insyAllah

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  6. Gerenti best sebab pelakon2 Dan jln cerita semuanya best

    ReplyDelete
  7. agak kejam arr filem ni...!

    aku keluar panggung dgn mata rabak, shawl kusut masai, lengan baju basah air mata, air liur, air hidung semua..! choiiiii...

    :p

    #FilemWajibTonton

    ...

    ReplyDelete
  8. menarik jalan ceritanya.. tp tengok iklan memang rasa nak tengok..

    ReplyDelete
  9. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan berjumpa dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk bersaksi tentang Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya tidak menjadi apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kita ke hutang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada mendapati bahawa dia tidak seperti mereka. Kini kami akhirnya menyelesaikan hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Ramai yg bg best review movie ni. Bila lah nak keluar dkt astro first ni. Nk ke wayang payah dah sekarang.

    ReplyDelete
  11. saya ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal di dalam kereta kemalangan dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarga saya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat perhatian wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya mahu menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Filem nih ramai yg puji best kan...x macam filem melayu yg ada sekarang nih

    ReplyDelete
  13. pelakon semua handal-handal.. mmg best la citer ni

    ReplyDelete
  14. mmg kena sediakan tisu kat sebelah ni..pelakon yg semua hebat2..

    ReplyDelete
  15. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan bertemu dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk bersaksi tentang Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya tidak menjadi apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kita ke hutang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada mendapati bahawa dia tidak seperti mereka. Kini kami akhirnya menyelesaikan hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Halo,
    Allah SWT telah begitu setia kepada saya dan seluruh isi rumah saya untuk menggunakan Ibu Margaret untuk mengubah keadaan kewangan saya menjadi lebih baik dan stabil yang sekarang saya memiliki perniagaan saya sendiri di bandar
    Nama saya Wani Binti Yasin dari bandar kuala di Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Margaret kerana membantu saya dengan pinjaman yang baik selepas saya telah membantah di tangan pemberi pinjaman dalam talian pinjaman palsu yang menipu saya untuk wang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di bandar Kuala di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman dan saya sangat frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk syarikat palsu di India, kerana ini, saya telah hutang kepada bank dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada orang untuk berlari, sehingga satu hari yang setia bahawa seorang kawan saya dipanggil Nur Syarah setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Ibu Margaret, jadi saya harus menghubungi Nur syarah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Margaret bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya perlu memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu Margaret dan mengejutkan saya pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya perlu memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Margaret
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ibu Margaret melalui e-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti saya telah lakukan dan anda juga dapat menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ibu Margaret melalui saya e-mel: wanibintiyasin@gmail.com dan anda masih boleh menghubungi rakan saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ibu Margaret melalui e-mel: nursyarah36@gmail.com
    semoga Allah terus memberkati dan Memperkasa Ibu Margaret kerana mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete
  17. Halo,
    Adakah anda sedang mencari pinjaman pelaburan dan swasta? Cari tidak lebih lagi kerana anda berada di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! AVANT FINANCE LIMITED memberi pinjaman kepada syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%, sila hubungi kami melalui e-mel melalui:

    avantloanson@gmail.com

    WhatsApp: +15188558774

    WEBSITE: www.avantloanson.com/en

    ReplyDelete
  18. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman yang disatukan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan lain-lain institusi kewangan? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda dari masa lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (rumanajloanfirm@gmail.com)

    DATA APLIKASI

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Gender ........................
    5) status perkahwinan .............
    6) Kerja ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) kedudukan di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Tujuan pinjaman ..................
    13) Tarikh lahir ........................

    ReplyDelete
  19. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANY hanya pada alamat e-mel: gloriasloancompany@gmail.com / Nombor Whataspp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........
    12) Adakah anda berbahasa Inggeris? ......

    ReplyDelete
  20. Halo,
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Halo,
    Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari uang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa itu adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

    jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    sekali lagi terima kasih semua kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  22. apsal byk sgt komen pinjaman ni. aduhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dorang ni macam tahu je aku nak pakai duit beli mercedez

      Delete
  23. Nama saya YODIKA RONI, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana begitu banyak pemberi pinjaman internet di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlahnya sebesar Rp15.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

    Pada tarikh 27 September, 2017, rakan saya Suri Yono di tempat kerja memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari CAPITAL LOAN CENTER dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

    Semoga ALLAH memberkati puan yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL LOAN CENTER, dia dan saya memohon pinjaman sebesar Rp500,000,000.

    Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

     Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil rakan saya, Suri Yono bahawa saya telah menerima pinjaman itu dan saya juga memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik, Puan Ana Michael.

    Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

    jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Madam Tomasa Justin melalui EMAIL: [TOMASAJUSTINCAPITALLOANCENTER@GMAIL.COM]

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: YODIKARONI@GMAIL.COM
    Anda juga boleh menghubungi rakan saya Suri Yono melalui EMAILnya: YONOSURI702@GMAIL.COM

    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  24. Nama saya YODIKA RONI, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena begitu banyak kreditur Internet di sini adalah scammers dan mereka hanya berbagi cerita untuk menipu Anda dari uang Anda, saya mengajukan permohonan untuk pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlah Rp15.000.000 tanpa mendapatkan pinjaman,

    Pada tanggal 27 September 2017, teman saya Suri Yono di tempat saya memberi tahu saya bagaimana dia mengajukan pinjaman dari CAPITAL LOAN CENTER dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sampai saya pergi bersamanya ke bank untuk memastikannya dan saya kagum karena saya telah kehilangan banyak uang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

    Semoga ALLAH memberkati Madam yang baik atas apa yang dia lakukan terhadap saya dan rumah tangga saya, saya mengatakan kepada teman saya untuk mengenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, PUSAT MODAL, dia melakukan dan mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000.

    Saya mematuhi persyaratan dan persyaratan pinjaman perusahaan dan permohonan pinjaman saya disetujui untuk saya tanpa tekanan dan kesulitan.

     Akhirnya, saya menerima pinjaman di rekening bank saya dan saya menghubungi teman saya Suri Yono bahwa saya telah menerima pinjaman tersebut dan saya juga telah mengenalkan begitu banyak orang kepada Ibu Baik Ibu Ana Michael.

    Saya ingin Anda membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika Anda memerlukan pinjaman sehingga Anda juga akan bersaksi tentang niat baik ibu baik itu.

    jadi saya menggunakan jalan ini untuk memberi tahu setiap orang Indonesia dan orang lain yang layak untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi.
    Madam Tomasa Justin melalui EMAIL: [TOMASAJUSTINCAPITALLOANCENTER@GMAIL.COM]

    Anda masih bisa menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut via EMAIL: YODIKARONI@GMAIL.COM
    Anda juga bisa menghubungi teman saya Suri Yono via EMAIL-nya: YONOSURI702@GMAIL.COM

    Sekali lagi terima kasih untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  25. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan berjumpa dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk bersaksi tentang Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Saya dan suami saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya tidak menjadi apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kita ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada mendapati bahawa dia tidak seperti mereka. Kini kami akhirnya menyelesaikan hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Hari yang baik,
    Nama saya Marcu Dorlca, saya berasal dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditipu oleh dua peminjam antarabangsa yang berlainan di Internet, semuanya berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang yang saya hasilkan dan jumlah itu (3,000 euro). Suatu hari saya melayari internet yang kelihatan keliru dan frustrasi, maka saya mendapat kesaksian dari seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya memberitahu mereka tentang bagaimana saya telah dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak Lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat besar ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu memberi saya pinjaman, jadi saya bersumpah kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)

    ReplyDelete
  27. Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Puan Rose Anna, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)

    ReplyDelete
  28. Adakah anda sedang mencari pinjaman? anda berada di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberi pinjaman kepada syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. sila hubungi kami melalui e-mel melalui
    (augustaibramhim11@gmail.com)

      DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh Lahir:
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  29. Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Puan Henrietta Fernando, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan kepada sesiapa yang memerlukan sebarang bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% untuk individu, syarikat dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. Hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (henriettafernandoloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  30. Halo,
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda memerlukan pinjaman christmas, ?? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? adakah anda telah ditolak oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Kami memberi pinjaman kepada Rakyat meskipun skor Kredit mereka yang buruk / buruk. Kami memberi pinjaman perniagaan dan peribadi dengan jangka panjang dan jangka pendek pilihan anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setiap tahun bagi individu dan syarikat. Pengaturcara pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, memohon hari ini dan mendapatkan balasan segera kami. pinjaman yang diinsuranskan dengan baik, 100% Jaminan dan Pelanggan dijamin jaminan maksimum. Untuk pertanyaan lanjut hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (MAGRETJAMES321@GMAIL.COM) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    E-mel: (MAGRETJAMES321@GMAIL.COM)
    Puan Magret james MD / CEO

    ReplyDelete
  31. Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda memerlukan pinjaman Krismas, ?? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda telah dinafikan oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda sendiri? bertemu dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S Kami memberi pinjaman kepada Rakyat walaupun skor kredit buruk / buruk mereka. Kami memberi pinjaman perniagaan dan jangka pendek jangka panjang dan peribadi anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setahun untuk individu dan syarikat. Pemrogram pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, diguna pakai hari ini dan mendapat sambutan segera kami. pemberi pinjaman yang diinsuranskan dengan baik, jaminan 100% dijamin dan pelanggan dijamin maksimum. Untuk pertanyaan lanjut hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (gloriasloancompany@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif

    ReplyDelete
  32. Halo,
      Kami adalah Pertubuhan Kristian yang dibentuk untuk membantu orang yang memerlukan
      membantu, seperti bantuan kewangan. Jadi jika anda melalui kewangan
      kesukaran atau kekurangan kewangan, dan anda perlukan
      dana untuk
      memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikannya
      hutang atau bayar
      bil, mulakan dengan baik, atau anda merasa sukar untuk melakukannya
      dapatkan pinjaman modal dari bank tempatan, hubungi kami hari ini
      sama dengan e-mel
    frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +254751770591 untuk Alkitab mengatakan: "" Lukas 11:10 Setiap orang
      meminta menerima, dan dia yang mencari mencari, dan kepada siapa yang mengetuk, pintu
      akan dibuka. "Jadi, jangan biarkan peluang ini meluluskan anda sebagai
      Yesus adalah hari yang sama, hari ini dan selama-lamanya
      untuk orang yang berfikiran serius dan takut kepada Tuhan.
      Kami mengesyorkan supaya anda melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..
      Nama awak: ______________________
      Alamat anda: ____________________
      Negara awak: ____________________
      Pekerjaan anda: __________________
      Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ______________
      Tempoh Pinjaman: ____________________
      Pendapatan bulanan: __________________
      Nombor Telefon Bimbit: ________________
      Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
      Jika anda telah memohon pinjaman sebelum ini, di mana anda dilayan dengan jujur?
      di mana anda akan menemui syarikat? ...

      Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, kekeliruan dan ketidakselesaan
      hubungi Frank Corporation Loan Today melalui e-mel di alamat berikut:
    frankqueens64@gmail.com atau whatsapp + 254751770591.Anda harus dirawat dengan yang terbaik dari kami
      sumber sehingga anda dapat memindahkan dana ini ke dalam akaun anda, dan
      respons cepat dan cepat anda menentukan berapa pantas yang anda harus terima
      pinjaman anda. Tanpa sebarang kelewatan Terapkan untuk anda
      pinjaman terbaik dan mudah di sini
      bersama kami. Sila e-mel ke laman web ini di Via
      e-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +254751770591
      Yang ikhlas

    ReplyDelete
  33. Halo,
      Kami adalah Pertubuhan Kristian yang dibentuk untuk membantu orang yang memerlukan
      membantu, seperti bantuan kewangan. Jadi jika anda melalui kewangan
      kesukaran atau kekurangan kewangan, dan anda perlukan
      dana untuk
      memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikannya
      hutang atau bayar
      bil, mulakan dengan baik, atau anda merasa sukar untuk melakukannya
      dapatkan pinjaman modal dari bank tempatan, hubungi kami hari ini
      sama dengan e-mel
    frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +254751770591 untuk Alkitab mengatakan: "" Lukas 11:10 Setiap orang
      meminta menerima, dan dia yang mencari mencari, dan kepada siapa yang mengetuk, pintu
      akan dibuka. "Jadi, jangan biarkan peluang ini meluluskan anda sebagai
      Yesus adalah hari yang sama, hari ini dan selama-lamanya
      untuk orang yang berfikiran serius dan takut kepada Tuhan.
      Kami mengesyorkan supaya anda melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..
      Nama awak: ______________________
      Alamat anda: ____________________
      Negara awak: ____________________
      Pekerjaan anda: __________________
      Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ______________
      Tempoh Pinjaman: ____________________
      Pendapatan bulanan: __________________
      Nombor Telefon Bimbit: ________________
      Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
      Jika anda telah memohon pinjaman sebelum ini, di mana anda dilayan dengan jujur?
      di mana anda akan menemui syarikat? ...

      Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, kekeliruan dan ketidakselesaan
      hubungi Frank Corporation Loan Today melalui e-mel di alamat berikut:
    frankqueens64@gmail.com atau whatsapp + 254751770591.Anda harus dirawat dengan yang terbaik dari kami
      sumber sehingga anda dapat memindahkan dana ini ke dalam akaun anda, dan
      respons cepat dan cepat anda menentukan berapa pantas yang anda harus terima
      pinjaman anda. Tanpa sebarang kelewatan Terapkan untuk anda
      pinjaman terbaik dan mudah di sini
      bersama kami. Sila e-mel ke laman web ini di Via
      e-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +254751770591
      Yang ikhlas

    ReplyDelete