Makan Mana

Perempuan kalau pergi kedai makan, bila makanan masuk mulut je terus dia nak bagi komen. Tak perlu nak tanya atau mintak pendapat, dia secara sukarela akan bagi terus. Kadang komen-komen terlalu terperinci, sekali suap dia bagi komen. Suapan kedua, dia komen, suapan ketiga..komen. Kemudian akan disusuli dengan analisa cara masakan atau resepi, termasuklah bahan-bahan yang digunakan dalam masakan. Kalau nasib tak baik, makanan tu tak kena dengan selera dia, tahanlah kau dengar dia komplen dan buat perbandingan dengan lain-lain kedai. Itu belum masuk hal harga dan layanan terhadap pelanggan.

Sebagai pendengar yang baik, sila lah dengar kalau tak nanti kena bawak ke kedai lain pulak.
‌Benda ni ada bagusnya dalam meningkatkan kualiti makanan dan servis, tapi kadang sedikit memutuskan mood aku yang datang sekadar nak makan bukan nak menjuri atau memberi markah. Lebih-lebih lagi bila aku pulak yang ditanya "sedap tak? sedap tak". Kalau aku jawab sedap, kena beritahu sedap macam mana, kalau beritahu tak sedap, ditanya pula kenapa tak sedap. Aku bukan pandai sangat nak jelaskan pasal makanan, kadang-kadang kalau amik nasi kosong dengan lauk-pauk tu, bila nak bayar aku tak tahu apebenda lauk yang aku makan. So, jenis-jenis ikan pun aku tak arif nak bezakan, siapalah aku untuk komen lebih-lebih.

Ironinya, dengan kepakaran dan pengetahuan serba-serbi orang perempuan, selalu bermimpikan makanan dan like & share gambar tempat makanan di media sosial, bila ditanya...hari ni nak makan apa. Tak pernah nak bagi jawapan yang jelas, korang pun tahu apa jawapan yang tidak berbentuk jawapan yang diberi. Kadang-kadang hanya renungan panjang.

"Tak tahulah..awaklah pilih"

Whaaaaat....
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments:

  1. hahaha... perempuan kan makhluk yang kompleks ...

    ReplyDelete
  2. i feel somewhat offended but then i do have problem choosing a place to eat and i have a specific food palate. so yeah. tapi kawan i perempuan jugak elok je taram semua 💁

    ReplyDelete
  3. mama ok jer.. telan dan hadam je dgn penuh nikmat hihi

    ReplyDelete