Hari Ini Dalam Sejarah COVID-19

Fasa pandemik Covid19 yang kita lalui sekarang, adalah baris-baris sejarah yang akan dibaca dikaji oleh generasi masa hadapan. Cabaran yang kita lalui akan kita ceritakan kepada anak muda 20 tahun akan datang, sama seperti orang zaman kemerdekaan dulu ceritakan sejarah kepada kita.   Zaman tanah kita dilanda tentera Jepun dulu, ada yang tak cukup makan, takut nak keluar rumah, kalau makan pun hasil beras yang disorok, atau seperti yang diulangcerita..makan ubi kayu.

Nanti anak muda 20-30 tahun tanya, dah tak boleh keluar , semua kena kuarantin, orang zaman 2020 makan apa? Kita pun jawab, order Grab dengan Foodpanda je, kalau bosan kami buat kopi Dalgano. Dan kami masih merasa sengsara. Sejak dari situ kami mula memahami jiwa panda yang dikurung di zoo negara, dan panda pun makan food panda.

Atau kalau diberi soalan yang lebih serius, pada tahun 2020, dunia dilanda wabak, spesis manusia menjadi taruhan, angka-angka yang dibaca dalam berita jam 8 makin hari makin menakutkan, para polis dan askar memantau pelosok negara, para jururawat dan doktor berperang di medan meraka, ada yang tewas namun ramai yang masih gagah dengan semangat tegak dalam diri, apa yang atuk buat pada masa tu?

Atuk pun menjawab...hmmm..atok kerja dari rumah, lepas tu abis kerja tak boleh keluar atok tengok Netflix, drama Korea. sampai dah bosan sangat atok main tiktok tengok nenek kamu tu haa. Atok pun dah tak berapa ingat, tapi ada jugak keluar cari rokok dan cari kari kepala ikan. Begitulah kisahnya kesengsaraan atok cu. 

Fasa ni kita akan lalui walau apa pun, lain orang lain medan perangnya, ada orang ‘stay at home’ adalah perkara mudah sebab rumahnya ada internet, aircond, peti ais, siling tak berlubang, stok makanan cukup, tapi kasut kita tak sama..itu je aku boleh cakap, walau apapun kita buat, pada masa bersejarah ini, mencuba resipi baru, bermain game tradisional, game ular-ular, buat live kat media sosial, mencuba posisi asmara baru, menulis berita tipu, menyebar cerita dongeng, borong roti Gardenia, mencuri sanitizer pejabat, meniaga mask, teringat pada crush, mengenang 2019 ataupun sekadar bernafas pegun, social distance pastikan terjaga...jangan bersesak sebab spesis kita kena kekal relevan untuk kita ceritakan pada anak muda 20-30 tahun akan datang. Light and dark. Hope and despair. Laughter and sadness...whatever it is...we stay human and hold on to humanity in today’s challenging time.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment