Jin Pakai Toncit

 

Menjelang Senja Sungai Endau


Pernah tak ketika kita khusyuk memandu, tiba-tiba kita mengelak lubang di jalan, orang sebelah yang tak nampak apa-apa akan menegur pemanduan kita yang dikatakan tak semengah “ drive tu elok-elok”.


Ketika kita hampir-hampir terlanggar kereta depan yang berhenti mengejut, orang belakang yang sibuk menonton telefon akan jadi tak puas hati dan menegur kelalaian kita “fokuslah sikit..nasib baik tak terlanggar”.


Ketika kita memandu ke destinasi yang tidak begitu familiar, lalu tak semena-mena kita tersalah jalan dan tersesat. Ada yang naik marah, ada jugak ketawakan kebodohan kita. “Apebenda itu pun tak tahu”.


Sesiapa sahaja boleh menegur, kecam, ketawa malah merasa lebih bagus, selagi mereka tidak berada di kerusi pemandu dan memegang stereng. Kerana ketika mereka mula berada di tempat kita, mereka akan lebih senyap mengerti atau mungkin bising menghadapi pergolakan sendiri. Macam dalam filem P.Ramlee, ketawakan jin pakai toncit, akhirnya “Ooo..ini saya kenal dan tahu ni..huruf ini..ni kan huruf M..!”


Bagi yang telah mencuba dan terus mencuba sebaiknya, tepuklah bahu anda tanda menghargai usaha dan kerja keras sendiri, terus maju ke depan..bila perlu pandang lah cermin sisi / cermin belakang untuk melihat  apa yang berlaku di sekeliling. Jalan menuju destinasi tak semestinya ke depan, perlu jugak ke kanan kiri, anda perlu U-turn, masuk tol, kalau mengantuk sila berhenti rehat dan rawat sebelum meneruskan perjalanan. 


Hidup perlu seimbang, anda perlu tahu bila masa perlu tekan minyak dan bila masa perlu tekan brek.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment