KARIB




 Dalam banyak-banyak hubungan, hubungan aku dengan spek mata yang paling karib. Melekat je manjang. Kalau ada orang yang claim pernah nampak aku tanpa spek mata, maknanya dia memang orang yang rapat dengan aku. Yakni betul-betul rapat. Sama ada dia pernah nampak aku semasa aku sedang tidur , atau...nampak aku ketika aku sedang mandi (contoh je). Kedua-dua situasi tu memang aku tak pakai spek mata.


Sebagai pemakai spek mata sejak sekolah menengah, banyak insiden yang kami lalui. Antara yang pahit adalah spek mata terpatah dan hilang ketika mandi di kolam air panas. Spek mata patah tu pernah berlaku 2-3 kali, yang paling memorable adalah beliau patah sebelum nak start marathon. Horror jugak dibuatnya, kalau aku kayuh marathon tanpa spek mata tu memang dari awal sampai habis asik berlanggar dengan gadis-gadis je la (tak sengaja). Time tu aku jadi saintis, ganglioksida bergabung kreativiti meletup memikirkan macam mana nak ikat, tampal, jahit atau apa-apa saja yang boleh, bila nak cari barang yang boleh membantu dalam kereta tiba-tiba aku jumpa spek mata lama aku, fuhh selamat...


Yang kes hilang ketika mandi di kolam air panas tu pun tak kurang serabut kepala juga. Mandi kolam lak kul 3-4 pagi, terkuak sana terkuak sini, tahu-tahu spek mata hilang dari muka. Puas member-member cari sampai scubadiving ke dasar pun tak jumpa. Orang rabun yang mencari spek mata tanpa memakai spek mata, memang tak menyakinkan.


Cari punya cari dalam dan luar kolam tak jumpa jumpa, sampai kecut-kecut dibuatnya, mulalah nak tuduh jin air sorok, mujur lepas matahari naik dapat jumpa, beliau jadi macam kes kapal Ever Given yang tersekat kat terusan Suez, spek mata aku tersekat di parit / saluran air..kalau lambat sikit misi menyelamat maybe dan menuju dan karam kat selat Melaka spek aku (sekadar berkonspirasj).


Time tu dah termenung jauh nak kira duit nak beli spek mata. Kalau bab membeli spek mata pun bukan mudah. Bila bajet dah ada, nak memilih yang berkenan tu pulak banyak songeh. 


Kalau macam aku memang aku cepat bosan tengok muka sendiri. Nak buat pembedahan muka rasa rugi la sebab muka boleh pergi jauh, jadi kita tukar spek mata je la bagi tak bosan. Kadang-kadang beli yang skema, kadang yang poyo sikit, kadang yang sporty..tengoklah mana yang berkenan, yg jenis muslim friendly je la yang belum pernah pakai (mungkin cermin akan turunkan power bila ada gadis seksi).



Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment